6,
7 i 8-12-12
LA
PUEBLA DE HIJAR – TORTOSA
aquesta
és una sortida que tenia prevista des de feia temps. Dins les
activitats ciclistes a la UME, el passat mes de Maig vam fer les vies
verdes de Tarragona, conegudes amb els noms de Via Verda de la Terra
Alta i Via Verda del Baix Ebre. Vam fer una sortida de dos dies, una
nit, fent Tortosa – Horta de Sant Joan – Tortosa. Però teníem
l'objectiu de fer la sortida sencera, es a dir, des del principi
mateix d'on va néixer el tren, es a dir, des de La Puebla de Híjar.
La
història d'aquest tren és la següent; l'any 1863 es va projectar
unir La Puebla de Híjar amb Sant Carles de la Ràpita, començant
les obres l'any 1891. El primer tram, des de La Puebla fins a
Alcanyís, d'uns 35 qms, s'inaugura l'any 1895. La guerra civil
espanyola va accelerar l'avançament de les obres, ja que durant la
guerra, el tren va fer un gran favor a les tropes franquistes. I
gràcies a la col·laboració desinteressada de milers de presoners
republicans, l'any 1942 el tren va arribar a Tortosa. Dins la
projecció cap a Sant Carles, es va arribar fins i tot a l'esplanació
del terreny, però un petit enfonsament del túnel que hi ha entre
Pinell de Brai i Prat de Compte, va accelerar el tancament definitiu
del trajecte.
Així
que com sempre, dit i fet, em poso en marxa, preparo tracs, miro
rutes, horaris de trens, hotels, etc.
Com ja he dit altres vegades, sento repetir-me, no se què m'agrada més, si l'activitat en si, o preparar-la.
Com ja he dit altres vegades, sento repetir-me, no se què m'agrada més, si l'activitat en si, o preparar-la.
L'únic
que no vaig fer en comparació en altres sortides llargues, fou
portar la bici a fer una repassada. Podríem dir que em vaig
“confiar”, ja que estic sortint molt sovint, sense problemes.
Però
coses de la vida. Arriba el moment de començar la ruta.
La
nit anterior ho deixem tot preparat, la bici dins el cotxe per anar a primera hora a l'estació de Viladecans i les alforges fetes
(i plenes, com sempre).
A
les 06,00 del mati sona el despertador i em vesteixo amb el meu
equipament ciclista; al cap i a la fi, el pla era agafar el tren que
surt de l'estació de França a les 08,47 i que em deixa a les 12,58
a La Puebla de Híjar, i a partir d'aquí, pedalada d'uns 40 qms fins
a Alcanyís, on tenia previst dormir.
Però,
sorpresa!! Arribem a l'estació de Viladecans i em trobo amb la roda
davantera molt fluixa, o sigui que punxada a la vista. Aleshores
allà, a quarts de set del mati, decideixo que així no puc
anar-me'n, perquè possiblement hi haurà punxada, i vaig amb rodes
que no porten càmera, així que no es soluciona només inflant-la.
He d'anar a la botiga a que m'ho mirin. Així que canvi de plans,
torna a desmuntar la roda per ficar la bici al cotxe i torna cap a
casa, esperant l'hora que obrin el Decathlon, on la vaig comprar i on
normalment la porto per revisions rutinàries, perquè em pensava que
el problema seria només, la manca de líquid a les rodes.
A
les 10,00 en punt ja em tens a les portes del Decathlon, i
naturalment, soc el primer en entrar. Vaig al taller i els explico el
problema i res, agafen la bici i es posen a treballar. Tots pensàvem
que simplement incorporant el líquid es solucionava el problema,
però no. Al poc de posar-se amb la bici, em ve el mecànic i em diu
que no, que li posa líquid però que no serveix de res, i em proposa
una alternativa, que no es nova per mi. Es tracta de posar una
càmera, al menys així solucionem temporalment el problema i ja
està, després, quan torni, ja la repassarem a fons.
Dic
que si, em posen la càmera i en compro una de nova per si un cas...
Tenia pressa, perquè ja havia perdut el tren de les 08,47 i no volia
perdre el de les 15,47.
Estic
súper emprenyat amb aquestes rodes, perquè son una font de
problemes, no se les vegades que he anat a que mirin les llantes i
les rodes, perquè aquest és un problema bastant sovint.
I
tornem a començar; a les 14,00 torno a l'estació de
Viladecans, munto la roda, preparo les alforges i cap allà, a agafar
el rodalies de les 14,36 que em porta fins a l'estació de França.
L'estació de França.
Aquí
compro el bitllet de tren en destinació La Puebla de Híjar, deu ni
do, 23 euros per viatjar en un tren regional de l'any de la Maria
Castanya. Això si, al menys aquests trens permeten viatjar en bici i
poder fer aquestes rutes!! ja a l'estiu el Gerard i jo vam poder anar
fins a Madrid amb un tren similar. A ,més, aquests trens realment
estan poc preparats per anar en bici, i menys quan vas amb alforges,
perquè per accedir-hi, has de pujar tres o quatre esglaons, en una
entrada força estreta. En fi...
Deixo
la bici al vagó corresponent i les alforges al meu costat, al vagó
de viatgers, donant-li un cop d'ull de tant en tant, a la bici, la
qual he lligat amb la seva cadena.
M'agrada
més anar fins a l'estació de França a agafar els trens, primer
perquè sempre m'ha agradat aquesta estació. Segurament, recordant
els meus temps de minyó escolta. Però també per trobar be el vagó
de les bicis i no patir la possible angoixa que podria tenir
d'esperar al tren a l'estació de Sants, per exemple, quan només
tens un parell de minuts per muntar-hi, i has d'anar de bòlid
buscant el vagó, amb la bici i amb la gentada, en una andana
estreta, etc.
El
viatge no obstant, es fa llarg. Son 4,30 hores de traca-traca, i a
més, al ser hivern, el sol marxa a quarts de sis de la tarda, així
que aviat vas sense poder veure el paisatge, més avorrit que una
musaranya.
Amb
dotze minuts de retard, arribem a La Puebla. Lo primer de tot, fa un
fred que pela. M'he d'abrigar be, la jaqueta ciclista, el paravent,
la bufanda que em tapa gairebé tota la cara i només deixa al
descobert els ulls , els guants. Son quarts de nou de la nit i per
accedir a l'hotel, he de fer un bon tram de carretera sense
il·luminació, sort de les lots que porto de casa. Em poso una al
cap, el que m'obliga a viatjar sense el casc posat i dues al
manillar. Només son 20 minuts, i m'agrada la sensació de soledat,
fred i foscor que assoleixo al fer aquest trajecte. No em passen
cotxes i no tinc cap sensació de perill.
L'hotel
escollit és un d'aquests típics de carretera; davant d'una
benzinera, vell, atrotinat. M'atend la filla i no veu clar què ha de
fer amb la meva bici. Se'n va a preguntar-li al pare i aquest
m'acompanya fins el magatzem, on puc deixar-la. Agafo tots els
trastos i me'n vaig cap a l'habitació. Pregunto per el sopar, i em
diuen que a partir de les 21,00. Son les 20,30, així que tinc temps
d'obrir les alforges i començar a treure coses. Per molt que intenti
col·locar l'equipatge de manera ordenada perquè em sigui fàcil
després trobar les coses, res de res. He de treure-ho tot cada
vegada.
L'habitació
és molt senzilla, també molt petita, però no fa fred i te tele,
així que no m'avorriré.
A
les 21,00 en punt baixo a sopar. Al menjador només som dos clients
en tota l'estona. Un home que parla normalment amb la noia, per tant,
deu ser client habitual, i jo. Hi ha un menú únic, que a més, està
molt bo; una sopa de fideus de primer i un plat de salsitxes de
segon. De salsitxes me'n posen 6, més patates fregides, me'n deixo
una, ho sento. De postre em menjo un iogurt i després un tallat
descafeïnat.
Després,
de nou a l'habitació, a mirar una estona la tv i a dormir, que demà
ens toca una bona pedalada.
07-12-12
no
cal aixecar-me massa aviat, perquè el bar no l'obren fins les 09,00,
així que calma i mandra, que al llit s'està molt be.
A
l'hora indicada, baixo a prendre'm un tallat i un dònut, pago, molt
barato i me'n vaig. Al carrer fa molt de fred, suposo que com ahir a
l'arribada, 2 graus positius. Son les 09,30 quan em poso en marxa.
Tros de màquina a l'estació de La Puebla de Híjar
Sort
que fa sol, però ja de camí de retorn cap a l'estació, que és per
on comença la ruta, noto un fred espatarrant a les cames. Demà,
sobre d'aquest pantaló tècnic ciclista, em posaré el curt, perquè
al menys em tapi una mica mes.
Al fons, Samper de Calanda
A
les 10,25 passo per un poble que es diu Samper de Calanda, on faig
algunes fotografies, on, al poc de reiniciar la marxa, merda!, la
roda que vaig canviar ahir, punxada. Sort que estava en un lloc a
cobert del vent i em poso a solucionar el problema. Primer intento
inflar-la, però no funciona, l'he de canviar. Sort que vaig comprar
una càmera, perquè sinó, ara què faig? Desmunto les alforges i
enfilo la bici en una mena de replà, on treballo millor. Em trec els
guants i el paravent, i em poso a canviar la càmera. Lo dolent, es
que no porto cap “calçador”, i se'm fa molt difícil treure el
neumàtic, però mira, amb l'ajuda de la clau multi usos,
aconsegueixo treure'l de la llanta, per una banda, i seguidament, la
càmera.
Agafo
la nova, l'inflo una mica, la introdueixo per el forat de la llanta
per on passa la vàlvula i començo a col·locar de nou el neumàtic.
Em costa una mica i de fet, em passa el mateix que ens va passar
diumenge passat amb el company Gustavo, que la càmera va quedar una
mica pessigada per el neumàtic i no s'inflava. Vaig utilitzar dues
bombones i res. Sort que, com diumenge, vaig anar donant-li copets a
la roda, amb la intenció que la càmera es posés be sola, fins que
finalment, i per sort, perquè ja em veia allà aturat per els segles
dels segles, es va posar be, i es va inflar, utilitzant la manxa.
Abans de col·locar la càmera nova, vaig pensar que potser, al
DECATHLON, per les presses de que marxava aquell mateix dia, no
haguessin comprovat si hi havia alguna punxa, i ho vaig estar
comprovant, però sense cap resultat. Em va sobtar que una càmera
nova, es punxi-desinfli en 24 hores, la veritat. Potser no era nova?
Vaig
estar-hi a la vora de 30 minuts, però l'esforç va valer la pena,
perquè vaig poder prosseguir la marxa. De fet, en algun moment
pensava en què hauria de fer si no l'hagués pogut reparar, potser
tornar en taxi a La Puebla? No se...
La
qüestió és que la roda va quedar inflada, així que vaig continuar
el meu camí. Torna a posar les alforges, el casc, els guants, a no,
els guants no podia posar-me'ls, perquè de les ampolles d'aigua,
havia vessat una i un guant estava totalment xop. Res, doncs sense
guants, que tampoc fa tant fred, coi!!!
Amb
la por al cos, perquè ja no portava cap altre càmera, vaig seguir
el meu camí cap a Alcanyís. No m'atrevia ni a provar a veure si la
roda continuava be, o per el contrari, es desinflava.
Poc
abans d'arribar a Alcanyís, vaig trucar a l'hotel on tenia previst
passar la nit, a Valljunquera, per preguntar-lis si en aquell poble
hi havia botiga de bicis, i al dir-me que no, aleshores vaig decidir
entrar a Alcanyís i buscar-ne una, perquè em calia, primer, comprar
més càmeres, per si un cas, i també, que em miressin la roda, a
veure què.
A
les 13,03 sortia de la botiga. Vaig comprar 2 càmeres i uns estris
per manipular la roda. Aquell home, de la botiga UNION-BIKE, em va
dir que podia continuar amb seguretat, que tot estava be, que si
havia arribat des de Samper volia dir que no tenia cap punxa al
neumàtic i només em va inflar més la roda, ja que lògicament, amb
la manxa manual petita, no aconsegueixes el mateix resultat de
pressió que amb la manxa gran. Per si un cas, no vaig voler emprar
més bombones, per guardar-les per un altre moment més delicat.
I
poc després de sortir d'Alcanyís, una nova sorpresa. Anava amb el
paravent posat i començava a tenir calor, així que vaig pensar en
treure-me'l i guardar-lo a les alforges, i va ser quan vaig trobar a
faltar el mòbil. Mira-ho tot i res, no estava en lloc. No m'havia
passat cap ciclista ni cap persona caminant en sentit contrari, només
un cotxe (perquè en aquella zona, poden passar), i ràpidament vaig
desfer el camí, intentant trobar-lo. Realment em pensava que el
trobaria, però res. Va ser arribant a Alcanyís, que vaig creuar-me
amb una dona, que venia cap a mi, i li vaig preguntar si l'havia
trobat, i em va dir que no. Inclòs va fer la prova de trucar al meu
número, amb el seu mòbil, a veure si sonava, però res. Al
contrari, em va dir que a la trucada ja sortia un missatge de ORANGE,
entenent ella que allò volia dir que ja li havien tret el meu xip i
havien col·locat un altre.
Aquella
dona, romana, de Romania, de seguida em va autoritzar a trucar a
casa, amb el seu mòbil, perquè l'Elvira m'anul·lés el meu número,
clar, perquè qui sigui que se'l hagi trobat, no l'utilitzi a costa
meu.
Passats
uns dies, he pogut comprovar que al menys, no el van utilitzar per
res.
Després,
quan vaig marxar, vaig pensar que el mòbil només podia estar en dos
llocs; o el cotxe que em va passar, que potser l'hagués vist al
terra, o aquella mateixa dona, perquè ningú més l'havia pogut
veure. La possibilitat de la dona no la tinc gaire clara, perquè em
va deixar trucar amb el seu mòbil, es a dir, amb un mòbil amb xip,
així que no l'havia tret per posar-lo al meu.
En
fi, lo important ara era que a casa ja ho savien, que estava
anul·lat el meu número i que ningú podria utilitzar-lo. Així que
seguim, no cal perdre massa temps lamentant-nos de les coses que
puguin passar-nos, hem de seguir avançant.!!
Que
insegur vas sense mòbil per la vida!!
Quan
passem per un poble que es diu Valdealgorfa, deixem per una estona la
via verda i hem de seguir per una carretera, perquè el túnel
següent està en molt mal estat, i han decidit tancar-lo,
obligant-nos a fer aquesta volta. Es una pena, perquè justament
aquest túnel és el més llarg de tot el trajecte, amb més de 2 qms
i és conegut amb el nom de Túnel del Equinocci, perquè uns dies
determinants dels mesos de Març i Setembre, el sol apareix per
l'horitzó dins el túnel i es veu des de l'altre banda, el que fa
tot un espectacle. Sembla com si dins el túnel, es produís una gran
bola de foc.
Aquest
tros es costerut. Ja porto molts quilòmetres i ara toquen pujades.
Es poca estona, però més que res, lo dolent és la distància
recorreguda, que ja em paralitza les cames. Avanço i descanso, menjo
una mica de llonganissa i de xocolata, bec aigua, però sobretot,
descanso. Fins i tot, vaig caminar una estona, per descansar les
cames. Lo dolent es que en situacions així, no tinc prou paciència
per descansar mitja hora, o tres quarts, que potser seria lo més
convenient. Res, un minut, o dos màxim, i ja estic de nou pedalant.
Sobre
les 16,30, finalment, vaig arribar a l'hotel, a Valljunquera. Només
arribar, l'amo em va dir que l'Elvira ja m'havia trucat un parell de
vegades, i es que en el seu afany de buscar el mòbil, va trucar als
números que havia trucat recentment.
Església de Valljunquera
L'habitació,
maquíssima, consta de una sala amb mobles de sofàs i televisió, el
bany i l'habitació, com un petit apartament, i tot nou i net. De
seguida em vaig trobar molt a gust en aquest lloc.
Lògicament,
lo primer trucar a l'Elvira i explicar-li el que m'havia passat. A
més, a partir d'ara i fins la tornada, hauríem d'entendre'ns d'un
altre manera, més “a la distància”. Després de dutxar-me vaig
descansar una mica, allà mateix, al sofà amb la tele posada, fins
al vespre, hora en que vaig baixar a sopar. Si la nit anterior, a
aquell hotel de carretera érem 2 sopant, avui érem 10, amb molt bon
menjar. Per sopar vaig menjar un plat de Foie amb torrades i bacallà
a la Matarranya. Molt bo.
I
no em direu que no es casualitat, que un home que estava sopant a la
taula del costat, quant va veure l'amo de l'hotel, li va entregar un
mòbil, concretament un i4, que s'havia trobat entre el sofà!!! ja
me'l podien haver donat a mi, coi!!!
Vaig
dormir de conya en aquell llit gran, amb la calefacció posada als 24
graus!!!
08-12-12
també
sense pressa, em vaig aixecar, per baixar a esmorzar a les 09,00. ja
vaig baixar amb els trastos. Això si, no em vaig atrevir a comprovar
l'estat de la roda, ni la nit anterior, ni abans d'esmorzar....
l'esmorzar
consistir en un petit bufet lliure, típic dels hotels, molt bo tot.
Després
de pagar-ho tot, molt més car que l'hotel de La Puebla, encara que
ni punt de comparació entre l'un i l'altre, vaig sortir i vaig
preparar la bici. El meu cor va descansar quan vaig comprovar que les
rodes estaven be.
Al
carrer vaig equipar la bici, amb les alforges, mentre parlava amb un
home que estava escombrant. I al igual que amb l'amo de l'hotel, vaig
estar parlant en català tranquil·lament. A aquell poble, el català
es lo més normal del mon. També, tots els que sopaven ahir,
parlaven català.
Seguint
el GPS, de seguida vaig seguir per el mateix camí que havia fet el
dia anterior, per arribar a l'hotel des de la via verda. El dia era
esplèndid, amb un bon sol, encara que el vent era una mica
emprenyador.
El
meu destí d'avui era dormir a BOT, en un hotel situat a la mateixa
via verda, però a mida que avançava, em deia a mi mateix que potser
no, potser passaré de llarg, perquè segurament arribaria massa
aviat.
Poc
després d'iniciar la sortida, he travessat el Viaducte del
Matarranya, de 275 metres de llargària i una alçada notable. Es tot
un espectacle passar-hi, perquè tens al treu abast una vista
extraordinària del riu i dels camps de vinyes de més endavant,
encara que aviat vaig pensar en un possible perill que podríem
trobar-nos en aquests ponts i viaductes; l'alçada de les baranes, la
trobo massa baixa. És correcte per la gent que hi passa caminant,
perquè arriba una mica més amunt de la cintura, però anant-hi en
bici és molt diferent, perquè estàs molt més amunt i qualsevol
entropessada amb altres ciclistes, o en qualsevol despistada, podria
fer caure a un ciclista baranes avall. He notat la mateixa sensació
quan he travessat el viaducte del riu Algars. Així que mentre
escrivia aquestes notes, també he escrit a l'associació VIES
VERDES, per exposar-lis el tema.
En
aquestes primeres hores de pedalada, m'he trobat amb un element
emprenyador, i ha sigut el fort vent, que de vegades venia de costat
i que em movia el meu desplaçament. Sobretot, es nota molt justament
quan travesses els viaductes, perquè clar, estàs molt més
desprotegit i el vent t'agafa de ple.
Ha
sigut a partir de l'antiga estació d'Arnes, que he començat a veure
gent, perquè des d'ahir al mati, quan vaig començar, no m'havia
trobat en cap ciclista.
I
sobretot, es nota molt quan passes l'estació d'Horta de Sant Joan,
on ara si, el trànsit ciclista és força important. És a partir
d'aquí, quan venim amb el Gerard els estius a donar aquesta volta.
Com
preveia, he passat massa aviat per BOT, concretament eren les 12,00
del mati, i clar, no podia quedar-me. Físicament segurament m'hagués
convingut quedar-me i descansar de tanta pedalada, perquè
sincerament, he acabat el dia esgotat, amb 90 qms, però també he
pensat, justament el mateix que em va passar a la sortida que vaig
fer durant la setmana santa, que és una pena quedar-me aquí, tant
aviat, quedant-me tant poc per arribar a la meva destinació, que es
Tortosa. Mira, si estigués plovent a gots i barrals, doncs
segurament m'hagués quedat, sobretot perquè tenia feta la reserva,
però amb el dia que feia, assolellat, encara que ventós, valia la
pena seguir i estalviar-me la pasta que significa
sopar-dormir-esmorzar.
Així
que res, seguim via verda avall, en direcció a Tortosa. No he
explicat encara que per fer aquesta sortida, travessem la tira de
túnels, alguns d'ells força llargs. Alguns estan il·luminats, però
la majoria amb una llum totalment insuficient, i d'altres que
simplement, no en tenen. O sigui que el primer que hem de tenir en
compte es la necessitat de portar lots i no valen els frontals típics
de senderisme, perquè la llum que fan està be anant-hi caminant,
perquè vas poc a poc i controles be el trajecte, però en canvi, no
van be per anar en bici, perquè la velocitat, encara que sigui
lenta, et desborda, i ja m'ha passat alguna vegada que de cop i
volta, he de frenar perquè sinó, m'estamparia contra la pared. Per
tant, és molt important anar ben equipats en llums. A la sortida del
mes de Maig, la Elisabet Aliaga portava una llum fantàstica, que
agafava tot el túnel i es veia de conya. El que passa que aquestes
llums son cares i es una pena compar-les, quan tinc vàries de les
altres. Així que el que he fet ha sigut agafar les meves i
portar-les a la ma, perquè clar, tampoc puc utilitzar el frontal,
perquè al casc porto la càmera GO PRO, i al manillar, amb la bossa
davant, és impossible instal·lar llums. És tot un equilibri
conduir, manipular la lot amb la ma, filmar, i mantenir l'equilibri!!
Santuari de la Fontcalda
després
he passat pel costat del Santuari de la Fontcalda, però no he baixat
a visitar-lo, perquè ja ho vaig fer al Maig i ara el que tenia era
pressa, per demanar-li a l'Elvira que avisés a l'hotel de BOT que no
hi aniria i a ella mateixa, per comunicar-li que la meva intenció
era agafar el tren de tornada avui mateix.
Però
la sorpresa, i majúscula, ha vingut després, quan he arribat al
túnel que porta des de Prat de Compte al Pinell de Brai. Degut a uns
moviments de terres, fa cosa d'un mes i mig el van tancar, i no hi ha
pas alternatiu. Ja arribant, uns ciclistes que venien en sentit
contrari, m'han dit alguna cosa que no he entès, i clar, segurament
m'estarien avisant. Així que seguidament, i després de comprovar
que no hi havia cap mena de pas, he girat cua, sense saber exactament
on anar. De tornada, m'he trobat a una parella de ciclistes que, tot
i avisar-los, han volgut continuar cap el túnel. A l'estació de
Prat de Compte, després de passar La Fontcalda, no sabia ven be què
fer, i quasi estava decidit a seguir fins a Bot, (al cap i a la fi
seguia tenint la reserva), i veure d'es d'allà què podria fer
l'endemà, però ha sigut aleshores quan he preguntat a un noi que
acabava d'arribar amb una furgoneta, si podria seguir el meu camí
agafant una carretera que sortia d'allà mateix, i m'ha dit que si,
però fent 20 qms més, alguns dels quals de forta pujada fins el
poble, però mira quina sort i casualitat, que aquell noi era de
l'empresa ESGAMBI, que fan trasllats de gent i bicis amunt i avall, i
m'ha dit que estava esperant a 7 persones per portar-los fins a
l'estació del Pinell de Brai, i que si volia, podia anar amb ells,
el que l'he dit que si, lògicament. Es una pena perquè seguir per
la via verda son 4-5 qms fins a Pinell i en canvi, fent aquesta
volta, els 20 comentats, però no hi havia alternativa. I sort que he
pogut anar amb ell, perquè si m'hagués decidit a anar-hi pel meu
compte, hagués arribat rebentat del tot. Per altre banda, i és el
que més em preocupa ara, és com podem organitzar-nos quan vinguem
tot el grupet. Potser haurem de trucar a Esgambi i demanar-lis que
ens facin el trasllat!!. en fi, això ja ho veurem quan toqui.
Així
que m'ha deixat a l'estació de Pinell de Brai, he continuat bastant
ràpid en direcció a l'estació de Benifallet, per dinar i per
avisar a casa del canvi de plans. Què imprescindible s'ha
convertit el telèfon mòbil!!. com deia abans, anar sense mòbil és
anar despullat.
Antiga estació de Benifallet.
He
dinat de conya, primer uns cigrons boníssim i de segon,
mandonguilles amb patates, tot molt bo.
Potser
lo pitjor de la sortida han sigut els últims 22 qms, que van des de
Benifallet fins a Tortosa, se'm fan molt pesats. Ja em va passar el
Maig quan vaig venir amb la gent de la UME, i m'ha passat avui. Clar
que fins a Benifallet ja portava 68 qms i me'n quedaven 22, o sigui
que una quilometrada!!
de
fet, ja portava uns quants quilòmetres buscant la millor posició al
selló, perquè el cul començava a protestar!!
Per
això dic, comentant-lo amb els companys del grupet ciclista, que
quan vinguem a fer-la, la farem en tres dies i dues nits, perquè tal
i com l'he fet jo, fent 80 i 90 qms, és massa.
El
moment més esperat es l'arribada al Riu Ebre, espectacular, perquè
te'l trobes tot just després de sortir d'un enèsim túnel,
majestuós, a la teva esquerra. Sempre que passo per aquí, m'agrada
aturar-me uns minuts i gaudir-lo plenament.
Mentre
m'acostava a l'estació de Tortosa, m'anava fixant en les cabines
telefòniques,per tenir-les localitzades, perquè clar, un cop sabés
l'hora de sortida del tren havia de trucar a l'Elvira perquè em
vingués a buscar a Gavà i ves a saber, igual a l'estació no hi
havia cabina, o estava espatllada, com sol passar. Però no, per
sort, al bar de l'estació de Tortosa tenien una telèfon públic
que, atenció, funcionava!, així que la vaig trucar per avisar-la de
l'hora que sortiria de Tortosa.
Estació de Tortosa.
Eren
quarts de cinc de la tarda, i el meu tren sortia a quarts de sis,
així que després de comprar-me un acuarius, me'n vaig anar al tren,
que ja estava a l'andana, vaig posar la bici dins el compartiment
especial per bicis, i em vaig canviar de roba, perquè anava
totalment suat. Ara si, ja estava tranquil, assegut al meu lloc i
esperant que el tren es posés en marxa, puntual a les 17,26 de la
tarda.
Aquell
tren no tenia parada a Gavà. Vaig haver de baixar a St. Vicenç de
Calders i fer transbord, per agafar un de rodalies que em deixés a
Gavà on ja m'estava esperant l'Elvira.
En
resum, el trajecte, preciós. He pedalat per les tres vies verdes que
conformen la totalitat d'aquest trajecte; la del VAL DE ZAFÁN (a
Terol), TERRA ALTA i BAIX EBRE (Tarragona). Una primera part més
nua, més feréstec, i una segona on els paisatges mediterranis son
els protagonistes, com les oliveres, els ametllers i el raïm. Pocs
pobles, poques cases, pràcticament cap masia ni cases soltes. Es un
paisatge molt deshabitat. I a partir d'Alcanyís, la gent parla en
català i es pixen de riure si els parles de l'aragonès oriental,
invent de la inculta presidenta de la comunitat d'Aragó.
Com
a dada estadística, comentar que la totalitat d'aquestes tres vies
verdes tenen 7 viaductes, que travessen, principalment els rius
Matarranya, Algars i Canaletes, i 43 túnels, justament el més llarg
de tots tancat per perill de despreniments (el túnel de l'Equinocci,
a Valdealgorfa, amb més de 2 qm de llargada).
I
molt important, per fer-lo sencer, millor tres dies i dues nits, que
dos dies i una nit, perquè en aquest segon cas, es fa molt pesat, ja
que en total, he fet 166 qms. Son alguns menys, perquè per exemple,
quan he perdut el mòbil a la vora d'Alcanyís i he girat cua per
buscar-lo, potser he fet 8-9 qms, o l'anada i tornada de l'estació
de La Puebla a l'hotel, uns altres 6 o el desplaçament al poble de
Valljunquera, uns altres 7-8, sumen o la marxa enrere després de
trobar-me el túnel de Prat de Compte, uns altres 5-6, tot això son
qms fets de més, però sempre hem de tenir en compte que hi hauran
desplaçaments no previstos, etc.
En
total, doncs, he fet 166 qms
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada